“Humanity can do better
discover your inner strength”
Hoe je sterk en gelukkig kan blijven in moeilijke tijden
Heb je ook soms het idee dat het moeilijk is overeind te blijven in de huidige tijd? Dat er veel van je gevraagd wordt, maar je soms geen tijd hebt stil te staan bij wie jij bent en wat je wilt? Dat je soms wel iets gelukkiger zou willen zijn? IKIGAI TV is een platform voor positieve psychologie die in deze moeilijke tijden mensen weer leert hun eigen innerlijke kracht te ontdekken en hierop te vertrouwen. Het doel is om iedereen die deel wil nemen in een opwaartse spiraal te krijgen en in hun kracht te zetten. Dat betekent niet dat je altijd vrolijk of positief bent, maar wel dat je in balans komt en blijft, zelfs als het even tegenzit in het leven.
Hoe gaat het in zijn werk
Op deze site vind je kortdurende en krachtige positieve psychologie interventies, in de vorm van uitdagingen (“challenges”), onderbouwd door wetenschappelijke theorie. Door deze interventies kunnen mensen (hernieuwde) energie en levenslust krijgen. Dit heeft dan ook weer een effect op de mensen op hen heen ( “positive ripple effect”)
Michaéla Schippers initiatiefneemster van ikigaitv.nl
Michaéla Schippers is Professor of Behaviour and Performance Management at Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam, the Netherlands.
Wat kan ik doen?
Het idee is dat je challenges kiest die bij je passen. Sta je bijvoorbeeld op een kruispunt in je leven en weet je even niet zo goed welke (carrière)keus je kunt maken? Heb je het idee dat je (nog) niet alles uit het leven haalt wat erin zit? Dan is life crafting challenge wellicht iets voor jou. Wil je bijvoorbeeld nadenken over hoe de wereld er in het meest ideale geval uit kan zien? Dan kun je meedoen aan “Letters tot he future”. Wil je gewoon meer dankbaarheid ervaren of geïnspireerd worden om wat aardiger te zijn voor je mede mens? Dan zouden deze challenges kunnen. Alle challenges kosten niet heel veel tijd: Van 5 minuten tot 30 minuten per challenge. Gun jezelf die tijd, want onderzoek heeft uitgewezen dat het kan helpen je gelukkiger te voelen en beter te presteren.
Toekomst
Op termijn is het doel dat er workshops komen over deze challenges en de wetenschappelijke kant ervan. Het idee is dan dat we Life crafting practitioners gaan opleiden die de methodes van de oprichters door en door kennen en dit weer doorgeven aan anderen, zodat er “positive ripple effects” in de samenleving gaan ontstaan.
CHALLENGES
Beginnen
Heb je al zin gekregen om mee te doen? Pak pen en papier, of schaf een mooi schriftje aan, klink op de challenge die je wil gaan doen, lees hem goed door, en start met schrijven. Heel veel succes gewenst!
Life Crafting, Free Webinar
Life Crafting Trough Personal Goal Setting | Michaéla Schippers | TEDx Erasmus University Rotterdam – Youtube
Ikigai – trailer inaugural adress RSM prof. dr. Michaéla Schippers – Youtube
Dankbaarheidsbrief Huib Rommers
Meer lezen
De Jong, B., Ziegler, N. & Schippers, M.C. (2020). From shattered goals
to meaning in life: life crafting in times of the COVID-19 Pandemic.
Frontiers in Psychology, 11; 2648. Special issue: Coronavirus Disease (COVID-19):
Psychological, Behavioral, Interpersonal Effects, and Clinical Implications for Health
Systems. doi: 10.3389/fpsyg.2020.577708
Schippers, M. C., Morisano, D., Locke, E. A., Scheepers, A. W. A., Latham, G. P.,
& de Jong, E. M. (2020). Writing about personal goals and plans regardless
of goal type boosts academic performance. Contemporary Educational Psychology,
60, 101823. doi: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101823
Dekker, I., De Jong, E. M., Schippers, M. C., De Bruijn-Smolders, M., Ziegler, N.,
Giesbers, B., Alexiou, A, (2020). Optimizing students’ mental health and
academic success: AI-enhanced life crafting. Frontiers in Psychology,
11, 1063. Special issue: Achievement emotions in University Teaching and Learning,
Students’ Stress and Well-being. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01063
Schippers, M.C. & Ziegler, N. (2019). Life crafting as a way to find purpose and meaning
in life. Frontiers in Psychology, 10(2778). doi: 10.3389/fpsyg.2019.02778